< Powrót
Zdjęcie:
arch. Tomasza Konnaka
Tomasz Konnak
Tomasz Konnak na „Czarodziejce” podczas regat B8 w 2017 roku.

Znani i nieznani: Tomasz Konnak

Jest mierniczym, organizatorem regat i działaczem Jacht Klubu Morskiego Gryf Gdynia. Tomasz Konnak to jednak przede wszystkim regatowiec, który na „Pallasie” i „Czarodziejce” stawał na podium najważniejszych polskich imprez.

Tomasz Konnak urodził się 10 marca 1968 roku w Gdańsku. Tam dorastał i w 1984 roku po raz pierwszy zetknął z żeglarstwem, które dotąd znał jedynie z książek marynistycznych.

– Moja przygoda z żeglarstwem rozpoczęła się niczym w szancie „Piosenka dla mojej dziewczyny” zespołu EKT Gdynia: „Szesnaście lat miałem, gdy na żagle / Pierwszy raz w świat przyjaciel mnie zabrał / Wdzięczny jestem mu za to do dziś”- wspomina Tomasz Konnak. – U mnie było bardzo podobnie, miałem 16 lat, kiedy kolega zabrał mnie do Yacht Klubu Przemysłu Okrętowego, obecnego Jacht Klubu im. Conrada.

W YKPO Konnak błyskawicznie wsiąkł w żeglarstwo. Z początku pływał na Orionie, m.in.  po Wdzydzach, ale  jednocześnie zaczął żeglować po morzu na Nefrytach. Najpierw na „Czarnym Koniu” oraz „Wodniku”, na którym po raz pierwszy wystartował w regatach – i to od razu całonocnych.

– Bardzo mi się takie pływanie spodobało i do dzisiaj uwielbiam nocne regaty – mówi żeglarz. – Wkrótce potem z kolegami zaczęliśmy szukać innego jachtu, bo „Czarny Koń”, na którym najczęściej  pływaliśmy, miał przerobiony balast i nie mógł startować w regatach z Nefrytami. Na szczęście okazało się, że możemy przejąć Dufoura – Conrada 24 o pięknej nazwie „Brzydkie Kaczątko”. Na nim zaczęła się poważniejsza żegluga.

Tomasz Konnak równolegle zrobił patenty – żeglarza jachtowego i sternika  jachtowego. Pływał również w rejsach turystycznych po Bałtyku. Po maturze drogi członków załogi się rozeszły, a Konnak przeniósł się do Akademickiego Klubu Morskiego w Gdańsku.

– W AKM zostałem opiekunem i sternikiem Dufoura o nazwie „Tensor” – opowiada. – Zmieniła się wtedy zupełnie moja rola w pływaniu. Wcześniej miałem uprawnienia i czasem jacht prowadziłem, ale najczęściej byłem załogantem. Pamiętam swoje pierwsze Regaty Samotników – byłem ciężko przestraszony, ale podobało mi się.

Tomasz Konnak

Tomasz Konnak jako członek komisji regatowej podczas Regat Otwarcia Sezonu w AKM Gdańsk w 2017 roku.
Fot. arch. Tomasza Konnaka

W 1994 roku, po trzech latach spędzonych w AKM, Tomasz Konnak z powodu pracy i braku czasu wycofał się z czynnego uprawiania żeglarstwa. Raz do roku starał się jednak wyczarterować ze  znajomymi jacht i popływać po Zatoce Gdańskiej. Po sześciu latach rozłąki postanowił jednak na powrót zaangażować się w żeglarstwo.

– Trwały akurat Gdynia Sailing Days i po pracy postanowiłem przejść się po gdyńskiej marinie i poszukać jachtu, na którym znalazłoby się dla mnie miejsce na regaty – wspomina. – Okazało się, że na jednej jednostce mógłbym wystartować, ale musiałbym do następnego dnia schudnąć 30 kg, co wspólnie uznaliśmy za nierealne. Znalazło się natomiast miejsce na „Pallasie” należącym do Jacht Klubu Morskiego Gryf, za którego sterem stał Marek  Witbrot. Regaty trwały kilka dni, poznaliśmy się, potem popłynąłem w kolejnych i… wsiąkłem w Gryfa.

W 2001 roku Tomasz Konnak został członkiem klubu, a dwa lata później opiekunem „Pallasa”. Na tym jachcie pływał do 2012 roku, odnosząc wiele sukcesów, m.in. morskie żeglarskie mistrzostwo Polski w 2011 roku oraz wicemistrzostwa w 2010 i 2012 roku. Żeglował na nim także turystycznie, m.in. docierając do wszystkich polskich marin morskich, oraz w regatach na Bornholmie (Mistrzostwa Północnej Europy), do Bałtijska i do Kłajpedy. Dużą przygodą był start w Baltic Open Regatta na Litwie i Łotwie. Wiele z tych wypraw zostało opisanych i na stronie Gryfu.

„Pallas” nie był jednak najlepszą łódką do tego typu pływania, dlatego w 2012 roku kupił jacht „Czarodziejka”.

– Zastanawiałem się nad trochę większym, wygodniejszym i szybszym jachtem i przypadkowo okazało się, że taką właśnie jednostkę sprzedaje jeden z klubowiczów Gryfu – opowiada Konnak. – Łódka stała w Gdyni, miała łoże – nic, tylko brać. Zimą 2013 roku przygotowywałem ją do pływania, a wiosną zacząłem się na niej ścigać.

Tomasz Konnak

Tomasz Konnak podczas Morskich Żeglarskich Mistrzostw Polski załóg jednoosobowych w 2021 roku, na których zdobył brązowy medal.
Fot. Tadeusz Lademann

„Czarodziejka”, jacht typu Granada 27, okazała się dobrze zaprojektowaną jednostką i bardzo dobrze żeglującą. Tomasz Konnak zdobył na niej w 2015 roku srebrny, a w 2017 roku brązowy medal na Morskich Żeglarskich Mistrzostwach Polski. W 2021 roku dołożył do tego srebrny medal na Morskich Żeglarskich Mistrzostwach Polski załóg wieloosobowych i brązowy w załogach jednoosobowych. Do tego doszły czołowe miejsca w Pucharze Bałtyku Południowego i Pucharze Zatoki Gdańskiej. Ma też apetyt na więcej.

– Chciałbym popłynąć na parę regat zagranicznych – tłumaczy. – Bardzo chętnie wystartowałbym w regatach Muhu väina w Estonii – imprezie odbywającej się od 60 lat, w której startuje blisko sto jednostek. Jeżeli chodzi o turystykę, popływałbym więcej po Bałtyku, a może i wyszedł poza niego.

Tomasz Konnak jest jednak nie tylko regatowcem, ale też zaangażowanym członkiem Jacht Klubu Morskiego Gryf, w którym pełni funkcję członka zarządu ds. sportu i kontaktów z członkami klubu. Jest też współorganizatorem sztandarowych imprez: Regat Samotników – Memoriału Leonida Teligi oraz regat Gdynia – Władysławowo – Gdynia. Dba również o klubową stronę internetową. Od kilku lat jest ponownie członkiem AKM Gdańsk. Ponadto zakładał Morskie Stowarzyszenie Regatowe. Zasiada także w Biurze ORC.

– Kiedy wróciłem do ścigania, zacząłem poznawać świadectwa pomiarowe, początkowo IMS, a następnie ORC – opowiada. – Zainteresowałem się programami do liczenia wyników regat, a następnie zostałem mierniczym ORC. Prowadziłem także szkolenia dla sędziów regat.

Tomasz Konnak jest również popularyzatorem żeglarstwa. Jego teksty pojawiały się m.in. w miesięczniku „Żagle”. Prowadzi stronę zpokladu.pl, na której publikuje relacje z regat i rejsów oraz artykuły poświęcone np. świadectwom pomiarowym i przygotowaniu jachtów do wyścigu.

Za swoją działalność był nagradzany. W 2019 roku został laureatem Nagrody Honorowej Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych 2018. Otrzymał także od Gryfu odznakę „Zasłużony działacz klubu”.

Tomasz Konnak, ur. 10 marca 1968 roku w Gdańsku. Doświadczony regatowiec i multimedalista Morskich Żeglarskich Mistrzostw Polski, pływający na jachcie „Czarodziejka”. Członek zarządu Jacht Klubu Morskiego Gryf Gdynia oraz członek Akademickiego Klubu Morskiego w Gdańsku.

Co myślisz o tym artykule?