< Powrót
Sail Spotting Bartosz Modelski
Mistrzostwa Polski Juniorów Młodszych

Część pierwsza Mistrzostw Polski Juniorów Młodszych zakończona

Dwanaście wyścigów, czyli wszystkie zaplanowane, złożyło się na rywalizację w pierwszej części tegorocznych Mistrzostw Polski Juniorów Młodszych w Pucku. Wody Zatoki Puckiej postawiły przed zawodnikami trudne zadanie, ścigali się w niestabilnych warunkach wiatru zmiennego w kierunku i sile.

Najliczniej reprezentowaną grupą był Optimist chłopców, gdzie stu dwudziestu sześciu zawodników, podzielonych zostało na dwie grupy. Po sześciu wyścigach eliminacyjnych – na grupę złotą (pierwsza połowa) i srebrną (druga połowa). Najrówniej w czołówce pływał Filip Harasimowicz-Krysztofiak (KSW Baltic), czym zapewnił sobie tytuł mistrza Polski Juniorów Młodszych 2021. Wicemistrzostwo wywalczył Filip Nosol z Chojnickiego Klubu Żeglarskiego, a z brązowy medal Filip Marjański (KS AZS AWFiS Gdańsk).

– To były trudne zawody, szczególnie przez wymagające warunki pogodowe i oczywiście bardzo wymagających przeciwników – mówi zwycięzca w klasie Optimist Filip Harasimowicz – Krysztofiak. – Czasem wiało słabo, a w niedzielę bardzo mocno, więc trzeba było się odnaleźć w każdych warunkach. Starałem się pływać jak najlepiej i udało się wygrać.

Wśród dziewcząt bardzo pewnie, bo aż z niemal pięćdziesięciopunktową przewagą, zwyciężyła Ewa Lewandowska (KS AZS AWFiS Gdańsk). Wicemistrzostwo Polski wywalczyła Kaja Śledziona (Chojnicki Klub Żeglarski), a po brązowy medal sięgnęła Alicja Tutkowska z YKP Gdynia.

– Dobrze mi się tu żeglowało – zapewnia Ewa Lewandowska. – Było dużo zmian wiatru, część dla mnie szczęśliwych, a część nie, ale starałam się pływać równo i skupiać na konkretnym wyścigu. Nie liczyłam punktów, nie kalkulowałam. Tak samo zrobiłam ostatniego dnia. Na szczęście w poprzednich załatwiłam sobie komfort psychiczny, bo nie miałam dużej odrzutki. Dlatego miałam spokojną głowę, nie stresowałam się i pożeglowałam trzy dobre wyścigi.

Do ostatniego wyścigu trwała natomiast zacięta rywalizacja o mistrzostwo w windsurfingowej klasie Techno 293 dziewcząt. Bój stoczyły ze sobą Maria Rudowicz (UJKS Szturwał) i Nadią Kulik (KS Baza Mrągowo), a zwycięsko wyszła z niego Nadia Kulik, przypływając pierwsza na metę ostatniego wyścigu. Brąz wywalczyła Maria Pomierska z Sopockiego Klubu Żeglarskiego.

– To była trudna rywalizacja, cały czas pływałyśmy z Marią blisko siebie – relacjonuje Nadia Kulik. – Do ostatniego wyścigu byłyśmy przy sobie. W końcówce praktycznie ścigałyśmy się już tylko między sobą. Ostatni wyścig rozstrzygnął, która z nas zdobędzie złoty, a która srebrny medal.

W rywalizacji chłopców w klasie Techno, przetasowania w czołówce były codziennością w tych regatach, jednak na koniec rywalizacji to Amadeusz Stobinski z OŚ AZS w Poznaniu sięgnął po mistrzostwo Polski Juniorów Młodszych. Srebro wywalczył jego klubowy kolega Maciej Dąbek, a brązowym medalistą został Szymon Cieślak z UJKS Szturwał.

– Stawka była bardzo wyrównana i walka trwała prawie do ostatniego wyścigu – mówi Amadeusz Stobinski. – Myślę, że najistotniejsze było równe pływanie. Ja ani razu nie wyszedłem poza pierwszą piątkę. Pomimo, że raz miałem falstart, to dzięki równemu żeglowaniu udało mi się uzyskać fajny rezultat. Bardzo mi na tym tytule zależało. Walczyłem jak mogłem i cieszę się ze zwycięstwa.

Bez zmian przez całe regaty obyło się na pierwszych trzech miejscach na załogowych łódkach klasy L’Equipe. Zwyciężyli Liwia Liszkiewicz i Wiktor Mielnik (Olsztyński Klub Żeglarski. Wicemistrzami Polski Juniorów Młodszych zostali Antoni Kuźmiński i Hanna Kuliś z Bazy Mrągowo a brąz wywalczyli Kacper Wojczulanis i Oliwia Węgrzynowska z YC Nauticus Olsztyn.

– Mieliśmy tu fajne warunki i fajną atmosferę – komentuje Liwia Liszkiewicz. – W niedzielę sporo powiało, a my lubimy taki wiatr, choć w pierwszym wyścigu zaliczyliśmy wywrotkę. Zdołaliśmy jednak do mety przypłynąć na trzeciej pozycji. A następne dwa wyścigi wygraliśmy.

W ceremonii zakończenia regat uczestniczyli burmistrz miasta Puck Hanna Pruchniewska, prezes PZŻ Tomasz Chamera, wiceprezes PZŻ ds. szkolenia Katarzyna Domańska, Rafał Szukiel – trener główny dzieci i młodzieży PZŻ, członek Zarządu PZŻ Sebastian Wójcikowski oraz dyrektor MOKSiR Puck Janusz Klimczuk.

Strona regat i wyniki

Druga część MPJM, w której rywalizować będą zawodnicy klasy ILCA 4 (dawniej Laser 4,7) odbędzie się także w Pucku, w ostatni weekend sierpnia.

Co myślisz o tym artykule?