< Powrót
mat. prasowe
Zdjęcie:
MagdalenaCzajkowska

Debiut Yacht Club Sopot w Żeglarskiej Lidze Mistrzów

W miniony weekend (19-20 września) na wodach u wybrzeży włoskiej Sardynii odbyła się druga edycja Żeglarskiej Ligi Mistrzów. Zwycięzcami zawodów zostali Norwegowie z Kongelig Norsk Seilforening (Królewski Klub Żeglarski). Reprezentujący Polskę, Yacht Club Sopot zajął 16 miejsce – dokładnie w połowie stawki.

– Włoskie wody przywitały nas bardzo silnym wiatrem powyżej 25 węzłów – mówi sternik sopockiej drużyny Rafał Sawicki. – Mieliśmy do dyspozycji tylko jedną, krótką sesję treningową i to w dniu pierwszych wyścigów. Byliśmy pełni obaw, czy poradzimy sobie z prowadzeniem i manewrami na łódce. Szybko jednak okazało się, że łodzie J70, na których organizowane były regaty to wyśmienite jednostki. Żegluga na takim jachcie to czysta przyjemność, niezależnie od warunków. Osiągał prędkość do 20 węzłów, niemalże wyskakując z wody, a prowadzenie go okazało się nawet w takich warunkach dość proste.

Niemniej jednak, krótki czas treningowych sprawił, że pierwsze wyścigi nie poszły po myśli polskiej załogi, która bardziej koncentrowała się na tym co dzieje się w łódce, a nie poza nią. Drugiego dnia, mimo wiatru nadal oscylującego wokół 25 węzłów wyniki były znacznie lepsze. Miejsca w okolicach trzeciej pozycji pozwolił na znaczny awans w tabeli.

– Po pierwszych, niepewnych wyścigach, drugi dzień to była już naprawdę inna historia – opowiada Paweł Górski, trymer żagli przednich. – Podjęliśmy walkę nawet z najlepszymi załogami w stawce, a żegluga sprawiała nam wiele radości. Szkoda, że dzień zakończyliśmy falstartem, bo przytrzymało to nas w dolnej części tabeli, ale pewność siebie była ogromna, co rokowało dobrze przed finałowym dniem.

Ostatni dzień rywalizacji był zdecydowanie najbardziej udanym w wykonaniu sopockich żeglarzy. Do pełni szczęścia zabrakło tylko biegowego zwycięstwa, ale dwie drugie pozycje i jedna czwarta pozwoliły na awans na szesnastą pozycję.

– Załoga Yacht Club Sopot wraca z mistrzostw z tarczą. Jak na debiutujący zespół, miejsce w środku stawki uznajemy za sukces – podsumowuje Adam Kajzer, trymer grota. – Wiemy, że niewiele brakowało, aby nawiązać walkę nawet o najwyższe miejsca. Dzięki tym zawodom zyskaliśmy bardzo dużo doświadczenia, a przede wszystkim wiemy jak należy się do tego rodzaju imprezy przygotować. Mamy nadzieję, że w kolejnych latach będzie nam dane reprezentować Polskę w Lidze Mistrzów, a wówczas powalczymy o najwyższe trofea.

Sopocki klub wystartował w składzie Mariusz Kłobucki – pitman, Paweł Górski – trymer żagli przednich, Adam Kajzer – trymer grota, taktyk i Rafał Sawicki – sternik oraz Magdalena Czajkowska w roli kierownika drużyny.

Partnerami zespołu byli Europejskie Centrum Doradztwa Finansowego, Dobre Jachty, Pomorski Związek Żeglarski oraz D.A.D.

Dokładną analizę regat oraz wyniki można prześledzić w systemie Sailing Analytics przygotowanym przez firmę SAP: http://championsleague2015.sapsailing.com.

Więcej szczegółów na temat Polskiej Ekstraklasy Żeglarskiej oraz Sailing Champions League można znaleźć na:
http://ligazeglarska.pl oraz https://www.facebook.com/EkstraklasaZeglarska

Co myślisz o tym artykule?