< Powrót
dol
Zdjęcie:
Anna Jankowska
Uczestnicy konkursu Kurs na Horn ustalają szczegóły bałtyckiego rejsu z kpt. Bartosiewiczem.

Najlepszy weźmie Kurs na Horn

– W kwietniu ruszamy z tegoroczną odsłoną konkursu Kurs na Horn, a na początku przyszłego roku zwycięzca popłynie w rejs wokół słynnego przylądka – deklaruje grotmaszt Bractwa Kaphornowców Cezary Bartosiewicz.

Ale żeby wsiąść na pokład jachtu, który popłynie na Horn, do tego najniżej położonego skrawka Ameryki Południowej, trzeba wziąć udział w dwuetapowej konkursowej selekcji i pokonać kilka tysięcy konkurentów. Nie jest to zadanie łatwe, tym bardziej, że wolne miejsce w załodze jest tylko jedno. Eliminacje trwają od 2016 roku. Termin zakończenia konkursu przewidziano na maj tego roku.

– W minionych dwóch latach rozgrywaliśmy po dwa konkursowe etapy – wyjaśnia kpt. Bartosiewicz. – Pierwszy to spotykania z młodzieżą w szkołach. Opowiadaliśmy uczniom o historii Bractwa Kaphornowców i polskiego żeglarstwa, staraliśmy się zaszczepić w nich morską pasję. Drugi etap to test wiedzy o obecności Polski na morzach i oceanach. Pięcioro najlepszych uczniów z każdej szkoły brało później udział w rejsach po Bałtyku. Po każdym rejsie uczestnicy musieli opisać co najbardziej im się podobało podczas wypadu na Zatokę Gdańską. Podobnie będzie w tym roku. Z tym, że później wszystkich laureatów z każdej szkoły, w której przeprowadziliśmy dotąd eliminacje zaprosimy do ogólnopolskiego etapu trzeciego. Jego zwycięzca lub zwyciężczyni obierze na początku przyszłego roku wymarzony kurs na Horn i będzie później mógł/mogła dołączyć do naszego Bractwa.

Dwa lata temu w konkursie uczestniczyło 1829 młodych ludzi. Rok później było ich już 4 tysiące. Nasz rozmówca chce, by w 2018 roku było ich co najmniej tyle samo. W tym roku spotkania z przedstawicielami Bractwa Kaphornowców odbędą się w szkołach Mazowsza i Śląska. W poprzednich latach uczestniczyli w nich m.in. uczniowie szkół kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego.

– Niezależnie od tego, ilu uczniów spotka się z nami i spróbuje swoich sił w rywalizacji, uważam, że i tak odnieśliśmy sukces – mówi Cezary Bartosiewicz. – Kilka tysięcy młodych ludzi usłyszało o Bractwie Kaphornowców, naszej historii oraz o morskich tradycjach Polski. Taki cel stawialiśmy sobie organizując konkurs.

Co myślisz o tym artykule?